Vad är Let’s Move?

1 minut = 1 poäng

Alla aktiviteter motsvarar 1 poäng per minut. En aktivitet måste vara minst 15 minuter för att registreras.

Dagliga lagutmaningar

Lag får XP genom att slutföra dagliga lagutmaningar. Varje utmaning ger en viss mängd XP.

Lag-XP

När laget når 50, 75 eller 100 XP kommer laget att belönas med en, två eller tre stjärnor. Alla i laget måste bidra för att få alla tre stjärnorna.

Lag och individuellt

Motivera dina lagkamrater att vara aktiva och samtidigt tävla i de individuella resultaten.

App och hemsida

Ladda ner Wellstep-appen från App Store eller Google Play, eller logga in via www.wellstep.se.

Hur många veckor?

Starta let’s move-utmaningen vilken dag som helst och du bestämmer hur många veckor den ska pågå, upp till 45 dagar.

Varför Let’s Move?

Fokus på samarbete

I Let’s Move ligger fokus på att klara teamutmaningar. Detta främjar och uppmuntrar till samarbete och engagemang inom teamet.

Håller uppe engagemanget

Varje utmaningsperiod börjar klockan 12:00 och slutar klockan 12:00 nästa dag. För att samla XP och stjärnor måste deltagarna vara aktiva varje dag.

Flexibla utmaningar

Använd Let’s Move för att motivera inte bara till hälsorelaterade uppdrag men även andra uppdrag relaterade till ditt företag som du vill främja och uppmuntra.

Hur fungerar aktivitetstävlingen Let’s Move?

Registrera aktiviteter

För att registrera aktiviteter loggar man in på tävlingssidan, genom att logga in här på hemsidan eller i Wellstep-appen. Här fyller man enkelt i antal minuter och vilken aktivitet som har utförts. Det finns ett 70-tal aktiviteter att välja mellan. En aktivitet måste ha utförts i minst 15 minuter.

Lagutmaningar

I tävlingen samlar lagen XP, dessa får laget genom att klara av olika uppdrag. Exempel på uppdrag:

  • Samla 20 lagpoäng
  • Alla i laget ska göra minst en registrering
  • Alla ska registrera minst ett bonusuppdrag.
  • Någon i laget ska vara med i en gemensam aktivitet
  • etc

Uppdragen ger olika många XP och det krävs att alla i laget är aktiva för att få ihop 100 XP vilket ger 3 stjärnor.

Tävlingsperioden för uppdragen är kl 12:00 till 12:00, så innan kl 12:00 behöver deltagare göra sina registreringar för att de ska räknas för innevarande dag. Kl 12:00 går tävlingen vidare till nästa plupp på kartan och uppdragen startar om.

Stjärnor

Under varje tävlingsdag gäller det för laget att samla ihop så många XP som möjligt.

  • 50XP = 1 stjärna
  • 75XP = 2 stjärnor
  • 100XP = 3 stjärnor

Fler funktioner i Let’s Move

Registrera hälsorelaterade bonusuppdrag för både fysisk, mental och social hälsa, t.ex. lagat en vegetarisk måltid, stått upp och jobbat 2 timmar i sträck eller skärmfritid efter kl 21.

Bland aktiviteterna finns också utmaningar för att inspireras till att prova på nya små saker som är enkla att göra i vardagen, tar lite tid att utföra men som ändå ger stora effekter.

Bonusuppdrag behöver inte heller bara vara av hälsofrämjande slag. Har ni som företag ett organisationsmål att minska ert CO2-utsläpp? Då kan ett bonusuppdrag vara att låta bilen stå ett dygn eller välja mat med låg klimatpåverkan.

Ni väljer själva vilja bonusuppdrag ni vill ha med i er tävling och hur många poäng de ska ge samt om de ska visas under hela tävlingsperioden eller under en specifik vecka.

Uppmuntra till att göra aktiviteter tillsammans. Det är inte bara roligare att träna tillsammans, ibland behöver man någon som ser till att det faktiskt blir av!

Med funktionen är det möjligt att tagga andra tävlingsdeltagare, och när de personer som blivit taggade loggar in, har de möjligheten att bekräfta att de har varit med. När alla deltagare bekräftat delas de extra poängen ut.

Varje extra deltagare ger 10% extra poäng. Detta innebär att 4 deltagare i en promenad på 30 minuter får 9 extra poäng, utöver ordinarie 30 poäng.

Det går att skapa personliga utmaningar, exempelvis 100 minuters promenad per vecka, och följa resultatet på tävlingssidan.

I slutet av aktivitetsutmaningen erbjuds deltagarna att svara på några enkla frågor om motionsvanor och liknande. Resultatet från enkäten kan vara till stor hjälp för er som företag när ni utvärderar tävlingen och planerar nya friskvårdsaktiviteter i framtiden.

Tävlingssidan är tillgänglig både som app som laddas ner från Google Play/App Store samt via webbläsare.

Möjlighet att publicera den aktivitet (aktiviteter och bonusuppdrag) man registrerar i ett aktivitetsflöde som syns för andra deltagare. Det går också att komplettera inlägget i aktivitetsflödet med en text och bild.

Publicera meddelanden i Slack eller Teams från Wellstep, t.ex. en topplista varje vecka med bästa lag och deltagare.

Kondition är en viktig resurs för att både ha ork och energi över till det vi vill göra. Nu ingår ett frågebaserat test i Wellstep där alla deltagare kan testa sin egen kondition och få svar på hur bra flåset egentligen är. Testet kan utföras hur många gånger man vill under pågående tävling.

Testet ger dig ett så kallat testvärde. Rekommendationen om man har ett stillasittande kontorsarbete är ett testvärde på minst 35. Det är ungefär vad som krävs för att kunna syresätta sin kropp och hjärna under en hel arbetsdag och även ha energi kvar efteråt. Det anses också vara ett gränsvärde för att inte riskera ohälsa kopplat till kondition. För att uppnå ett testvärde på 35 behöver man dagligen utföra cirka en halvtimmes pulshöjande motion.

Efter avslutat test väljer deltagaren själv om resultatet ska sparas.

Konditionstestet som är frågebaserat finns tillgängligt både i aktivitetsutmaningar och stegtävlingar och bygger på en bearbetning av en publicerad vetenskaplig artikel i Medicine and Science in Sports and Exercise.

För att motivera varandra kan man skriva inlägg på tävlingssidan. Heja på dina teammedlemmar, tipsa kollegorna om kul aktiviteter eller varför inte skryta om dina nya poäng! Ett meddelande kan antingen visas för alla deltagare eller enbart för det egna teamet.

Det går även svara på meddelanden och reagera med olika emojis.

Wellstep finns tillgängligt både på svenska och engelska. Utskick av inloggningsuppgifter kan ske både på svenska och engelska, och varje deltagare kan själv välja vilket språk man önskar när man loggar in.

Vill ni använda stegtävlingen som ett sätt att motivera till ökad motion på arbetsplatsen och samtidigt bidra till välgörenhet? Med Wellstep kan ni visualisera detta i tävlingen.

Välgörenheten kan fungera på två olika sätt:

  1. Ni anger ett belopp i kronor per antal poäng, till exempel 10 kr till ett specifikt ändamål per 30 poäng. Beloppet summeras ihop och presenteras för deltagarna under hela tävlingen. Det går att sätta ett max-belopp om så önskas.
  2. Ni sätter en eller flera nivåer. När företaget tillsammans nått exempelvis 1 000 poäng skänker ni ett satt belopp till välgörenhet. Det går att ha flera nivåer där det på tävlingssidan står vilken nivå som passerats och hur många poäng det är kvar till nästa nivå.

Har du frågor om Let’s Move?

Kontakta oss om ni har några frågor om funktioner i tävlingen, hur ni kommer i gång eller om ni har några speciella önskemål.

Startsida i appen

Lagutmaningar

Skicka meddelanden och bilder

Topplista deltagare

Översikt företaget

Testa Let’s Move helt gratis!

Testa Let’s Move helt gratis!